رادیاتور قرنیزی چیست؟

رادیاتور قرنیزی یکی از جدیدترین مدل رادیاتور شوفاژ می باشد. پوسته خارجی این رادیاتور از آلومینیومی ساخته شده و در پشت آن لوله آب گرم قرار گرفته است. اشغال فضای کمتر، گرمای یکنواخت تر و سطح وسیع تر گرمایش از مزیت های این رادیاتور می باشد. در دو نوع آبی و برقی تولید می شوند.

یکی از مهم ترین مزیت های رادیاتور قرنیزی این است که علاوه بر تامین گرمایش مناسب با بالاترین بازدهی ممکن، تزیین قرنیز فضای محیط استفاده شده را نیز تامین کرده و در هزینه ها صرفه جویی می گردد. چون در این رادیاتور جنبه دکوراتیو نیز اهمیت دارد، در طرح و رنگ های گسترده تولید و عرضه می شوند. 

رادیاتور قرنیزی به وسیله پرسهای اکستروژن بصورت یکپارچه (لوله و با استفاده از بیلت آلومینیومی آلیاژ رویه ) تولید می گردند و پس از گذراندن مراحل کوره سختی، چربی گیری شده و به یکی از روش های پادرکوتینگ یا آنادایز به صورت رنگی عرضه می گردد و امکان عرضه به صورت طرحهای دکوراتیو چوبی و یا هر طرح دیگری میسر میباشد. متری برش داده میشوند و به محل نصب حمل می گردند.

رادیاتور-پنلی-چیست؟ حتما بخوانید : رادیاتور پنلی چیست؟

نکته!

به هیچ عنوان نصب رادیاتور قرنیزی به روی قرنیز موجود توصیه نمی گردد و باید قرنیزهای قدیمی برچیده شده و محل نصب آن بر روی دیوار کاملا صاف و یک دست گردد.

رادیاتورهای قرنیزی می توانند با انرژی های تجدید پذیر نظیر انرژی خورشیدی (آبگرمکن های خورشیدی) کار کنند. استفاده از انرژی گرمایی منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر انرژی زمین گرمایی، پمپ های حرارتی خورشیدی و آبگرمکن های خورشیدی نیازمند استفاده از رادیاتورهایی با سطح حرارتی بزرگ می باشد لیکن رادیاتورهای قرنیزی به نحوی طراحی شده اند که بتوانند با این منابع انرژی با بهترین راندمان کار کنند.

جزییات رادیاتور قرنیزی

مزایای رادیاتور قرنیزی (سیستم دیواری)

  • پخش گرما در سرتاسر خانه
  • صرفه جویی در متراژ لوله کشی در ساختمان
  • کاهش مصرف سوخت (گاز)
  • کاهش مصرف انرژی
  • مقرون و به صرفه بودن
  • عدم وجود رسوب در لوله ها و هزینه های ناشی از تعویض آن
  • قابلیت استفاده از آب گرم کن های خورشیدی
  • از بین بردن رطوبت دیوارها در مناطق مرطوب

رادیاتور -قرنیزی دیواری

معایب رادیاتور قرنیزی (سیستم دیواری)

  • اشغال فضای مفید ساختمان و مزاحمت برای چیدمان لوازم منزل
  • عدم سازگاری به لحاظ طرح و رنگ با دکوراسیون داخلی منازل
  • عدم انتقال یکنواخت حرارت و وجود نقاط کور گرمایی (اختلاف دما بین قسمتهای مختلف)
  • اتلاف فراوان انرژی به دلیل راندمان پائین آن
  • ایجاد آلودگی و سیاه نمودن دیوارهای اطراف
  • تجمع بیشتر گرما در قسمت زیر سقف

مزایای رادیاتور قرنیزی (سیستم گرمایش از کف)

  • انتقال حرارت از پائین ترین سطح
  • گستردگی سطح انتقال حرارت به وسعت کف اتاقها
  • گرما رسانی یکنواخت و بدون وجود نقطه کور

رادیاتور قرنیزی سیستم گرمایش از کف

معایب رادیاتور قرنیزی (سیستم گرمایش از کف)

  • راندمان پائین بدلیل مدفون بودن لوله ها
  • انتشار کرک، گرد و غبار و ذرات زیر در هوا به دلیل جریان انتقالی هوای سرد و گرم از کف اتاق و نامناسب بودن آن برای محیط کودکان، سالمندان، بیماران ریوی و بیمارستان ها
  • امکان اجرای این سیستم گرمایش صرفا در ساختمان های در حال احداث میسر است.
  • تخریب و هزینه های فوق العاده زیاد در صورت نیاز به تعمیرات
  • کند بودن سیستم برای گرمایش
  • در صورت عدم دقت در اجرا موجب باد کردن کف ساختمان و لق شدن سرامیک و یا سنگ کف خواهد شد.

نحوه عملکرد رادیاتور قرنیزی

آبگرم مورد نیاز سیستم از یک دیگ که در موتورخانه ساختمان قرار دارد تامین می گردد. دیگ نیز بوسیله گاز یا گازوییل و یا الکتریسیته گرم می شود. آب گرم شده به وسیله یک پمپ در سیستم لوله کشی که در قرنیز ها قرار دارند، فرستاده می شود.

گرما به هوای اتاق منتقل می شود و دوباره آب در گردش که سرد شده است، پایین آمده و از طریق لوله ها به موتورخانه بر می گردد. در نتیجه رادیاتور های قرنیزی دوباره به وسیله آبگرم تغذیه می شود و فرآیند گرمایش تکرار می گردد.

لوله های آبگرم موجود در رادیاتور قرنیزی که خود نوعی از انواع رادیاتور تزیینی است معمولا از جنس مس و پره دار هستند که باعث می شود گرما به سرعت از آب گرم موجود در لوله ها به هوای اتاق منتقل و در محیط اتاق پخش گردد. ساختار این رادیاتور ها بسیار شبیه به ساختار رادیاتور اتومبیل است.

نحوه عملکرد رادیاتور قرنیزی

مقدار آب موجود در سیستم رادیاتور های قرنیزی باید در حد یک مقدار معینی ثابت بماند و هر گونه اتلاف آب از سیستم بایستی به وسیله یک تانک ذخیره آب که در ارتفاع بالایی نصب شده است، تامین گردد. عملکرد دیگ بخار وابسته به ترموستات موجود در اتاقی که گرم می شود است.

هنگامی که ترموستات عمل کند و گرمای بیشتری مورد نیاز باشد، یک سیگنال به موتورخانه فرستاده می شود که آب موجود در دیگ بخار بیشتر گرم شود یعنی دمای آب موجود در دیگ بخار بیشتر شود. هم چنین پمپ جهت فرستادن آب بیشتر به مکانی که مورد نیاز است فعال می شود.

انبساط در رادیاتور قرنیزی

 مشکلات انبساط در رادیاتور قرنیزی نیز یکی از نتایج طبیعی است که در اثر ویژگی های فیزیکی آب و گرمایش آن رخ می دهد. در این مورد، آبی که به طور کافی گرم شده است و برای جریان در رادیاتور قرنیزی ارسال می گردد، حجم بیشتری را اشغال می کند و یا به عبارت دیگر منبسط می شود، در حالی که زمانی که سرد می شود به حجم اولیه خود برمی گردد.

انبساط در رادیاتور قرنیزی

و  آب بازگشتی از راردیاتور های قرنیزی ابتدا به یک منبع هوای فشرده یا منبع انبساط بسته رفته تا اطمینان حاصل گردد که فشار به میزان کافی افزایش یافته است،که آب را تا حدی که سیستم به حالت تعادل برسد فشرده می کند. مشکلات دیگری نیز می توانند وجود داشته باشند به این صورت که زمانی که منبع هوای فشرده  از آب پر گردد.

از آنجایی که آب مانند هوا تراکم پذیر نیست، فشار اضافی آب داغ می تواند باعث نشت آب گردد. یک شیر انبساط که برای فشار مورد نظر طراحی شده باشد می تواند این مشکل را حل کند.

خرابی قطعات در رادیاتور قرنیزی

مشکلات در سیستم رادیاتور قرنیزی هیدرونیکی می تواند ناشی از خرابی پمپ، توقف کار دیگ بخار، نشتی در سیستم، به دام افتادن هوا در آب داغ، افزایش فشار اضافی، نویزی که باعث ایجاد حباب می گردد و رادیاتور و پره های مسدود شده.

خرابی- رادیاتور قرنیزی

هر کدام از آنها را می توان به راحتی به وسیله سرویس و نگهداری دوره ای پیشگیری کرد. با انجام تنظیمات درست در نقاط معینی از سیستم ، سیستم رادیاتور قرنیزی می تواند عمر طولانی و مفیدی داشته باشد.

تنظیم ترموستات رادیاتور قرنیزی

  • ترموستات رادیاتور قرنیزی را روشن کنید تا دمای اتاق به میزان تنظیم شده برسد. درجه بندی بعضی ترموستات ها به این صورت است که به صورت یک درجه –یک درجه تقسیم بندی شده اند در حالی که بعضی دیگر به صورت پنج درجه پنج درجه تقسیم بندی شده اند. ترموستات را بر روی یک دمای مشخص تنظیم کنید و اجازه دهید که اتاق گرم شود تا زمانی که سیستم خاموش گردد.
  • دما را در مرکز اتاق در سه ارتفاع مختلف بالای سر، نزدیک آرنج ها و کف اتاق اندازه گیری کنید. یک دماسنج آنالوگ یک مقدار عمومی به شما نشان می دهد در صورتی که یک دماسنج دیجیتال یک مقدار دقیق به شما نشان می دهد.
  • دمای خوانده شده از دماسنج را با دمای تنظیم شده ترموستات مقایسه کنید. برای اینکه متوجه شوید که کدام یک از سه دمای اندازه گیری شده را با دمای ترموستات مقایسه کنید باید به این نکته توجه کنید که مورد استفاده اتاق شما چیست. به طور مثال اگر در این اتاق اغلب اوقات بر روی مبل می نشینید بایستی دمایی که در نزدیکی آرنج خود اندازه گیری کرده اید را با دمای تنظیم شده بر روی ترموستات مقایسه کنید.

تنظیم ترموستات رادیاتور قرنیزی

  • ترموستات را بر روی دمایی که اندازه گیری کرده اید (مرحله قبل) قرار دهید. با توجه به اینکه ترموستات بر روی یک دیوار آفتاب گیر و یا یک دیواری که در سایه قرار دارد، نصب شده باشد دمای تنظیمی آن متفاوت خواهد بود.
  • ترموستات اتاق های خالی را نیز تنظیم کنید. با استفاده از یک دماسنج دما را در کف اتاق اندازه بگیرید. دمای کف اتاق باید اندکی بالاتر از دمای انجماد باشد تا لوله ها یخ نزنند. در این صورت است که  می توانید ترموستات را برای بیشترین بازده و کمترین مقدار مصرف انرژی تنظیم کنید.

عیب یابی سیستم رادیاتور قرنیزی

  • ترموستات سیستم رادیاتور قرنیزی را روشن کنید. این باعث می شود که شیر آن ناحیه مورد نظر باز گردد و آب داغ در رادیاتور قرنیزی به گردش درآید. شیر یک ناحیه باعث کنترل جریان آب داغ در نواحی مختلف ساختمان می شود، مانند آشپزخانه یا حمام و …
  • اگر هنوز هیچ آب داغی به سیستم رادیاتور قرنیزی وارد نمی شود، شیر موجود در تابلوی اصلی را بررسی کنید که گرفتگی نداشته باشد و اگر بسته است آن را باز کنید. سوییچ اضطراری قطع و وصل سیستم را پیدا کنید. این سوییچ معمولا در بالای پله های زیر زمین و یا سمت راست اتاق دیگ قرار گرفته است. اگر این سوییچ بسته است آن را باز کنید.

  • اگر هنوز سیستم رادیاتور قرنیزی کار نمی کند، شیر دستی که مستقیما بالای شیر ناحیه قرار دارد را باز کنید (شیر اتوماتیک هر ناحیه نسبت به شیر دستی به اتاق موتورخانه نزدیک تر است). هر لوله ای که از دیگ می آید دارای یک شیر اتوماتیک منحصر بفرد است که دارای تعدادی سیستم است که به آن وصل شده اند.
  • اگر هم چنان هیچ آبی به سیستم رادیاتور قرنیزی وارد نمی شود، شیر اتوماتیک آن ناحیه را بررسی کنید. به کاتالوگ سازنده شیر جهت دسترسی به تنظیمات شیر مراجعه کنید. بسیاری از شیرهای اتوماتیک یک سوییج در پشت خود دارند که با فشردن آن باز می شود.
  • اگر مشکل هم چنان باقی ماند، مشکل از دیگ شماست! در این صورت با یک متخصص لوله کشی و موتورخانه تماس بگیرید.

نتیجه گیری

همانطور که تا به حال متوجه شدید، رادیاتورهای قرنیزی با طراحی خانه ترکیب می شوند و اغلب قابل مشاهده نیستند اما گرمایی که از ناحیه رادیاتورهای قرنیزی تولید می شود باعث محدودیت در دکوراسیون وسایل خانه می شود بدین صورت که شما وسایلی مانند تلویزیون که در برابر گرما بسیار آسیب پذیر هستند را نمی توانید در قسمت اصلی خروجی گرمای رادیاتور قرنیزی قرار دهید.

در خانه های لوکس، رادیاتورهای قرنیزی به هر شکل، رنگ و مواد ساختمانی فیزیکی و با فاکتور طراحی صاحب خانه و با سلیقه او ساخته می شوند و الزامات حرارتی مورد نیاز برای آن خانه را ایجاد می کنند.