جاده های خورشیدی

اگر می شد سطح کف جاده ها و خیابان ها، پارکینگ های روباز، زمین های بازی، پیاده روها، معابر دوچرخه و موتورسیکلت، و … را با صفحات خورشیدی پوشاند، دنیا تبدیل به جای بهتری برای زندگی می شد. جولی و اسکات بروسا، زوجی از آیداهو هستند که اگر راه خود را به پایان برسانند، این رویا بدل به واقعیت می شود. آنها بخش بزرگی از ۱۰ سال اخیر را به نمونه سازی اولیه یک صفحه خورشیدی مقاوم گذرانده اند که حتی می تواند وزن سنگین ترین کامیون ها را هم تحمل کند.

به این شکل که یک نوع شیشه بافت دار برای محافظت از صفحات خورشیدی اختراع کرده اند که ضمن مقاومت زیاد در برابر وزن، استاندارد اصطکاک سطح جاده با لاستیک خودروها را هم دارد. طبق محاسبه آنها برای ایالات متحده امریکا، اگر نصب این صفحات به حداکثر مورد نظر در طرح پروژه برسد، جاده های صفحه گذاری شده با تکنولوژی آنها قادر به تولید برق تا ۳ برابر الکتریسیته مصرفی امریکا در حال حاضر، خواهند شد.

این متریال مخصوص یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد. می توان با نصب یک صفحه گیرنده در زیر خودروهای الکتریکی و یک صفحه فرستنده بر روی جاده، تامین برق اتومبیل های برقی را هم به این جاده های مدرن سپرد و برای همیشه با مشکل تامین برق آنها و کشور خداحافظیکرد.

این پروژه تاکنون طی ۲ مرحله از اداره بزرگراه های فدرال امریکا بودجه کمکی دریافت کرده، سال گذشته نیز در بین پروژه های بلندپروازانه گوگل (Moonshot) جای گرفته، و امروزه با نام شرکت Solar Roadways ثبت شده. جولی و اسکات بروسا به دنبال جمع آوری ۱ میلیون دلار از طریق کمپینی در وبسایت IndieGogo هستند تا بتوانند از مرحله پروتوتایپ سازی عبور کرده و به تولید وارد شوند.

همچنین این جاده ها میتواند دارای LED (نوعی چراغ) باشد. این LEDباعث گرم شدن پانل‌ها در هنگام برف و یخ می‌شود و از یخ‌زدگی جلوگیری می‌کند. این پانل‌ها بسیارمحکم هستند و می‌توانند عابر پیاده‌، حیات وحش و ماشین را جداگانه شناسایی کنند.

این جاده ها به صورت ۳ لایه ساخته شده است که در آن:

– لایه ی سطحی:

از جنس مقاوم و شفافی ساخته شده است که در برابر فشار و وزن خودرو ها مقاومت خوبی دارد و همچنین تماس مناسب را با لاستیک خودرو ها فراهم میکند. همچنین بدلیل شفاف بودن نور خورشید را از خود عبور داده و به کلکتورهای خورشیدی و پنلهای خورشیدی میرساند

لایه ی میانی :

– در لایه ی میانی جمع کننده های انرژی و همچنین تراشه های الکترونیکی برای کنترل سیستمهای هوشمند جاده بکار رفته.

 لایه ی پایه:

انرژی جمع آوری شده مدیریت میشود و به سیستمهای برقی و گرمایش و سرمایشی منازل و مغازه هایی که به سیستم جاده متصل شده اند انرژی و توان رسانی انجام میشود.

جاده های خورشیدی

جاده های خورشیدی

منبع : سایت عمران پویا