آموزش ماکت سازی

شاید اولین سوالی که برای ساخت یک ماکت به ذهن ما می رسد این است که ازچه موادی می توانیم در ساخت ماکت خود استفاده کنیم.در اینجا باید متذکر شوم که انتخاب مواد بکار رفته در ماکت حتما بایستی بر اساس جنس ساختمان و متناسب با فرم ماکت انتخاب شود . البته توانایی شما در ساختو هزینه تمام شده ان نیز همیشه ما را در محدودیت قرار می دهد.
 
۱ – فوم / فوم برد
۲ – چوب بالسا (بالزا)
۳ – فوم و مقوا / مقوا ماکت سازی
۴- مواد شکل پذیر ( گچ / کاغذو چسب چوب / خمیر ماکت سازی/ فوم های تزریقی/ طلق های شکل پذیر )
۵ – پارچه و نخ برای سازه های پوسته ای
۶- اجزا اماده ماکت سازی مثل در/ پنجره / انسان /درخت /سنگ/
چمن /مبلمان / …..
در اینجا سعی می کنم روش کار با فوم را اموزش بدهم.
 

ابتدا وسایل مورد نیاز

۱ – فوم با توجه به مقیاس و ضخامت دیوار انتخاب می شود . فوم دارای ضخامت های مختلفی است و در انواع رنگ ها در بازار موجود است . البته خارجی ان بهتر است .
(مثلا اگر مقیاس شما یک به صد است ضخامت دیوار خارجی معمولا سه میل
یاهمان ۳ میلی متر است و ضخامت دیوار داخلی و جدا کننده ۲۰ یا ۱۰میل پس شما به دو فوم به ضخامت های دو و سه میل نیاز دارید )
۲ – برای چسباندن فوم فقط از چسب مخصوص فوم و چسب چوب استفاده کنید.
( چسب مایع تینر داشته فوم را می خورد)
۳ – تیغ تیز: بهتر است تیغ جراحی تهیه کنید.
۴ – خط کش اهنی متوسط و بزرگ
۵ – سرنگ خالی برای تزریق چسب در درز ها
۶ – تهیه پلان در مقیاس مناسب
۷ ۰ تهیه نما های حقیقی
۸- تهیه در و پنجره ( یا خود بسازید ( از طلق و مقوا ) و یا بخرید .
۹ -درخت (با فوم بسازید یا از گل سنگ و یا در ختان کوچک با توجه به مقیاس تهیه کنید)یا بخرید
۱۰ – استفاده از کپی سنگ/ چمن
چمن : می توانید از کاغذ سنباده که خود رنگ کرده اید استفاده کنید/ یا از اسکاچ استفاده کنید / البته به صورت اماده هم فروخته می شود که شبیه موکت است .

آموزش ماکت سازی
برای ساخت اسفالت :از کاغذ سنباده که به رنگ خاکستری در امده استفاده کنید یا از کاغذ رنگی خاکستری استفاده کنید
برای ساخت : درخت از فوم گل سازی که حتما رنگ ان تیره است استفاده کنید فوم اگر روشن باشد پف نمی کند .برای این کار یک پنبه را به سر یک چوب کوچیک با توجه به مقیاس کار بجسبانید یا روی یک تکه کوچک از شاخه درخت بمالید و با
سشوار ان را حرارت دهید صبر کنید تا پف کند از مواد رنگی هم با توجه به نوراستفاده کنید ( زرد در بالاو رنگ سبز تیره در پایین پنبه استفاده کنید )
درخت : با کمک گل سنگ / کافی گل سنگ خشک تهیه کنید بسیار شبیه درخت است.
 درخت اسفنجی : اسفنج های از فوم فشرده تهیه کنید اگر رنگش سبز بود چه بهترولی معمولا باید متراکم باسد اگر متراکم نباشد فرم دادن ان سخت است ان را به شکل مخروط برای سرو یا کاج با توجه به مقیاس تهیه کنید .
درخت با کمک کاغذ: چند کاغذ را به صورت دیره کوچک ببرید و ان را به یک شاخه بچسبانیدو یا دایره ها را از کوچیک به بزرگ روی هم بچینید شبیه درخت کاج می شود.
 
 ابتدا بایستی از نماهای خود الگو تهیه کنید.( بسیار دیده ام دانش اموزان با اشتباه در انتقال نما ها(بصورت اکسنومتریک )و بدون توجه به اینکه هر نما بایستی درست در مقابل نماشمالی یا جنوبی و یا شرقی و غربی باشند چگونه به دردسر افتاده اند ! البته به یاد داشته باشید اول نقشه کشی درست سپس ماکت صحیح )
۲ – سپس دقت کنید کدام نما ها اندازه حقیقی دارند این نکته بسیار مهمی است اگر فرم پلان (برش از بالا )به شکل منحنی باشد یا اینکه بصورت مورب نسبت به خط افق است بایستی اندازه حقیقی ان را پیدا کنید.
الف ) اگر پلان شما دارای شکستگی مورب است و دیوار عمود بر سطح زمین طراحی شده کافی است.
از قضیه فیثاغورث یا محاسبات ریاضی طول مورد نظر راپیدا کرد . ولی این کار کمی برای مبتدیان سخت است من خودم با کمک طلق و یا نخ و یا یک صفحه کاغذ انعطاف پذیر این کار را انجام ما دهم.
ب ) اگر دیوار شما به شکل منحنی با دیوار عمود بر سطح زمین طراحی شده بایستی یا با محاسبات ریاضی این طول حقیقی را بدست اورید و یا اینکه به کمک یک کاغذ یا نخ این کار را انجام دهید .
دقت کنید برای احجام دوار از فوم های گل سازی استفاده کنید یا از یونولیت به کمک دستگاه فوم برد الگو تهیه کنید و فوم گل سازی را روی آن بچسبانید.