معرفی گرایش های عمران

معرفی گرایش زلزله:

این گرایش پر طرفدار، ارتباط نزدیکی با گرایش سازه دارد و فلسفه وجودی آن به آنجا بر میگردد که مهندسین عمران علی الخصوص مهندسین سازه برای ارتباط با مهندسین زلزله شناس (  seismologist – از گرایشات رشته زمین شناسی )   با مشکل روبه رو بودند و در بعضی موارد فنی طرفین در برقراری ارتباط با یکدیگر به مشکل برمی خوردند ، از این رو به این فکر افتادند تا رشته ای ایجاد کنند تا زبان هردو علم را بفهمد، از اینجا مهندسی زلزله متولد شد و تا به امروز هم کمک بسیار زیادی به دو رشته مادر خود یعنی سازه و seismology کرده است واین دورشته پیشرفتهای خود را مدیون این گرایش می باشند.  ( در واقع گرایش مهندسی زلزله شاخه ای از سازه می باشد که بر روی ذات زلزله تمرکز بیشتری می نماید)
زمینه تحقیقاتی در این گرایش روز به روز در حال افزایش می باشد.

معرفی گرایش ژیوتکنیک:

در گرایش های سازه و زلزله نحوه توزیع نیرو ها در سازه و نحوه انتقال آن تا پی بررسی می شود ولی چگونگی انتقال آن از پی به زمین و مسائل مربوط به آن بررسی نمی شود ، از این رو این گرایش این وظیفه مهم را بر عهده دارد.
علاوه بر موارد فوق بررسی خاک زیر سازه و نحوه تقویت آن و چگونگی گسترش امواج زلزله در خاک و اندرکنش خاک و سازه وموارد دیگر در این گرایش بررسی می شود.

معرفی گرایش های عمران

معرفی گرایش مدیریت ساخت:

دوره کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت مجموعه ای آموزشی مرکب از دروس نظری و کاربردی در زمینه مدیریت پروژه بصورت عام و  پروژه های ساختمانی و عمرانی بصورت خاص می باشد.فارغ التحصیلان این دوره ضمن آشنایی با اصول، مبانی و استاندارد های  برنامه ریزی، سازماندهی ، هدایت و کنترل  پروژه و سایر مباحث نوین در زمینه مدیریت پروژه با کاربرد آنان در مراحل مختلف یک پروژه آشنا می شوند. بازار وسیع نیازهای صنعت ساخت کشور در نوین در زمینه مدیریت پروژه با کاربرد آنان در مراحل مختلف یک پروژه آشنا می شوند. بازار وسیع نیازهای صنعت ساخت کشوردرزمینه مدیریت پروژه زمینه جذب فارغ التحصیلان این رشته دربازار کار خواهد بود.

معرفی گرایش راه وترابری:

در گذشته از رشته مهندسی عمران با عنوان مهندسی راه و ساختمان نام برده می‌شد (راه: راه و ترابری، ساختمان: سازه) که این موضوع خود بیانگر ریشه‌دار بودن گرایش راه و ترابری در مهندسی عمران می‌باشد.

مهندسی راه و ترابری گرایشی است که در آن اصول و استانداردهای نوین در ساخت راه‌های جدید و بهسازی راه‌های قدیمی مورد توجه و پژوهش قرار می‌گیرد. در این گرایش به صورت خاص به طرح هندسی انواع راه‌های ارتباطی (اعم از راه‌های درون شهری، برون شهری، راه‌آهن، فرودگاه و …) و مباحث مربوط به طراحی روسازی، زیرسازی، مدیریت و نگهداری و تحلیل ترافیکی راه‌ها پرداخته می‌شود. همچنین طراحی مسیرهای خاص از جمله طراحی تونل، طراحی پل و مشخصات فنی و مهندسی آنها نیز از مواردی است که در این گرایش مطرح است.

هدف این دوره، آموزش افرادی است که در نهایت دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه مهندسی راه و ترابری گردند و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه‌ها با آن روبرو می‌شوند را دارا باشند. همانگونه که پیشتر گفته شد این پروژه‌های تخصصی می‌تواند شامل راه، راه‌آهن، فرودگاه، حمل و نقل و ترابری باشد. کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، استرالیا، آلمان و انگلیس در عرصه پژوهشی در رشته راه و ترابری پیشتاز بوده و برای آن امتیازات خاصی قائل می‌باشند، به عنوان مثال دولت آمریکا سالانه میلیاردها دلار صرف پروژه های تحقیقاتی این رشته می کند.

گرایش های عمران

معرفی گرایش مهندسی محیط زیست:

کارشناسی ارشد محیط زیست گرایشی از رشته مهندسی عمران است که با موضوعاتی نظیر عملکرد مواد شیمیایی و زیست‌شناسی موجودات، مباحث مربوط به اتلاف گرما و انرژی حرارتی، تصفیه و پالایش آب و هوا و اصلاح وبهبود مکان‌هائی که در اثر آسیب‌های قبلی و آلودگی­ های صنعتی صدمه دیده‌اند، در ارتباط می­باشد.

هدف دوره کارشناسی ارشد محیط زیست، افزایش اطلاعات کارشناسانی نظیر کارشناسان مهندسی عمران، مهندسی آب، مهندسی شیمی، مهندسی محیط زیست، مهندسی مکانیک، مهندسی بهداشت محیط و آموزش افرادی است که دارای توانائی‌های لازم جهت طراحی و نظارت برحسن اجرای پروژه‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف مهندسی محیط زیست بوده و در ضمن قادر به انجام تحقیقات لازم جهت حل مسائل و مشکلات زیست محیطی کشور باشند. از جمله پروژه های تخصصی مرتبط با این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 شناخت و کنترل آلودگی منابع آب، خاک و هوا
 طراحی تاسیسات آب و فاضلاب شهری، روستایی و صنعتی
 کنترل آلودگی‌های حاصل از مواد زائد جامد
 برنامه ریزی و مدیریت اجرای طرح‌های زیست محیطی
 ارزیابی زیست محیطی طرح‌های عمرانی
این گرایش کارشناسی ارشد، مختص گروه مهندسی عمران نمی­باشد و از رشته­ های مهندسی آب، مهندسی مکانیک، مهندسی محیط زیست (بهداشت محیط)، شیمی (نساجی) و مهندسی پلیمر نیز پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد دارد.

معرفی گرایش مهندسی آب:

با توجه به اینکه توسعه کشور در زمینه‌های کشاورزی، صنعتی،عمران و …بستگی به میزان آب قابل استفاده دارد، می‌توان صنعت آب در ایران را در زمره صنایع مادر به حساب آورد. دورۀ کارشناسی ارشد آب به منظور تربیت متخصصانی تدوین شده است که بتوانند در زمینه‌های شناخت منابع آب و کنترل و بهسازی کیفیت منابع آب اطلاعات لازم رابه دست آورند تا بتوانند در مراحل مختلف طراحی، نظارت و مدیریت پروژه‌های آب کار کنند.

معرفی گرایش آب و فاضلاب:

در این رشته بطور خاص به بررسی پاکسازی منابع آب از آلودگی های مختلف پرداخته می شود و هدف، تربیت افراد متخصص جهت طراحی و نگهداری و تعمرات سیستم های آب و فاضلاب است. با توجه به اهمیت بهداشت و کنترل آلودگی های آب استفاده از افراد آموزش دیده در این رشته از اهمیت بالایی بر خوردار می باشد .

معرفی گرایش سازه هیدرولیکی:

کارشناسی ارشد سازه‌های هیدرولیکی یکی از گرایش‌های کارشناسی ارشد عمران است که در زمینه تحلیل و طراحی سازه‌هایی که به نوعی با آب سروکار داشته و در ساختمان‌های هیدرولیکی به‌کار برده می‌شوند، فعالیت دارد. در واقع این گرایش ترکیبی از گرایش‌های سازه و آب می‌باشد.این گرایش همچنین با مباحث مطرح شده در هر دو موضوع مهندسی محیط زیست و بهداشت نیز ارتباط دارد. البته همانطور که عنوان شد، تأکید بیشتر این گرایش بر روی طراحی و محاسبه‌سازه‌های مرتبط با آب می‌باشد و مطالعات هیدرولوژیکی چندان در حیطه‌ مباحثاین گرایش نیست.

اگر بخواهیم صادقانه در مورد این گرایش اظهار نظر کنیم، باید بگوییم که سازه‌های هیدرولیکی گرایشی است کاملاً ابتکاری که نظیر آن را فقط می‌توان در کشور هلند یافت؛ چرا که یکی از چالش‌های پیش رو برای دولتمردان هلندی حفظ تمامیت ارضی کشور در مقابل بالا آمدن سطح آب دریا است.

اما ضرورت این گرایش در ایران با توجه به رشد جمعیت و نگرش تازه‌ای که در سالهای اخیر به استفادۀ بهینه از آبهای کشور، در جهت تأمین آب آشامیدنی صورت گرفته و نیز تمرکز توجه بر امور مربوط به سدسازی، کاملاً مشهود است و همین موضوع نیاز به وجود متخصصین در زمینه‌های مختلف و نیز در سطوح مختلف صنعتِ آب را پررنگ‌تر می‌سازد.

مهندسین عمران، از گرایش سازه‌های هیدرولیکی به مارماهی تعبیر می‌کنند. اما چرا مارماهی؟ پاسخ این پرسش بسیار روشن است. با انتخاب این گرایش، یک مهندس عمران توانایی پیدا می‌کند که هم کارهای سازه‌ای انجام دهد و هم کارهای آبی، از جمله وارد شدن به بحث‌های منابع آب که خاص رشته‌های آب و محیط زیست است.

اما واقعیت چیزیست کاملاً متفاوت و تلخ. چرا که در واقع یک مهندس سازه‌های هیدرولیکی در هیچ یک از گرایش‌های فوق نمی‌تواند به چنان تبحری دست یابد که دیگران دست می‌یابند. لذا در موقعیت‌های کاری قطعاً پله‌ای پایین‌تر از مهندسان سازه‌ای و آبی خواهد بود.

با اینکه نباید از نکات فوق به هنگام انتخاب این گرایش غافل شد، اما روی هم رفته کارشناسی ارشد سازه‌های هیدرولیکی گرایشی است که یک مهندس عمران همانند همان مارماهی در آن آزاد است و قابلیت انعطاف دارد. این خود حسن بسیار بزرگی است در سیستم بسته آموزشی ایران! برای مثال دانشجویان این گرایش امکان انتخاب درسهای اصلی گرایش سازه، زلزله و آب یا حتی محیط زیست را جهت دروس اختیاری دارند.

معرفی گرایش های عمران

معرفی گرایش مهندسی حمل ونقل:

برنامه‌ریزی حمل و نقل یکی از گرایش های عمران دربخش تحصیلات تکمیلی است که دارای نقاط مشترک بسیاری با گرایش راه و ترابری می­ باشد. موضوعات تحت پوشش گرایش حمل و نقل را در یک تقسیم بندی کلی می توان به چهار دستۀ حمل و نقل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای تقسیم نمود که با جزئیات بیشتر به شرح زیر می‌باشند:

– برنامه ریزی حمل و نقل شامل: مدیریت سیستم­های حمل و نقل، مطالعه تولید، توزیع و جذب سفر، مکان­ یابی احداث پارکینگ­ها و ……

– سیستم­های هوشمند حمل و نقل شامل: طراحی چراغ های راهنمایی با زمانبندی­ های هوشمند و تسهیلات هوشمند حمل و نقل (مانند تشخیص تصادفات، فاصله ایمنی وسایل نقلیه،پارکینگ های هوشمند و ….)

– ایمنی ترافیک، تصادفات و ریسک شامل: بهبود ایمنی معابر و راه ها، تعیین نقاط حادثه خیز، مدلسازی و پیش بینی تصادفات و ……

– حمل و نقل ریلی شامل: طراحی خطوط حمل و نقل ریلی بین شهری و درون شهری، برنامه ریزی ایستگاه ها و فواصل زمانی حرکت قطارها

– حمل و نقل هوایی و دریایی شامل: برنامه ریزی حمل و نقل هوایی و دریایی و طرح فرودگاه ها و بنادر

– مهندسی ترافیک شامل: مدلسازی جریان ترافیک با و یا بدون استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، بررسی تأثیرات پارامترهای جریان ترافیک مانند سرعت، حجم و تاخیر برمصرف سوخت و محیط زیست، بررسی رفتار رانندگان در تحلیل­های ترافیکی، فرهنگ سازی ترافیک و ……